Cas: podem conèixer més coses dels
planetes amb l’ajuda de la pissarra digital? Què ens agradaria aprendre? com
podem buscar aquesta informació?
|
Síntesi destacant
l’aprenentatge que es pretén
|
A la classe de P4,
comencen a treballar el centre d’interès de “Els Planetes”, Sempre
què es comença un centre d’interès se’ls pregunta als alumnes com podem
cercar informació (del què volen aprendre) i a on la podem trobar, i
normalment acostumen a dir : ordinador, televisió, llibres... però quan se’ls
proposa la PDI apareix el problema, i és que no la tenen present, però a la
vegada mostren aquesta curiositat de poder fer-la servir per aconseguir els
seus objectius. L’objectiu és aprendre
moltes coses amb la PDI com a mediadora de l’aprenentatge, i què els
aprenents siguin conscient de la utiitat d’aquest recurs i que poc a poc el
vagin integrant com a un recurs més dins del seu dia a dia , tant per cercar
informació, com per vsioar videos, cm per relaitzar actvitats, en definitiva
e aprendre.
|
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
Experiència
en ensenyament
|
9
anys.
|
Mestre
d’educació infantil
|
Experiència
/ Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Docent que porta el projecte: Nivell mig, experiència des del
primer contacte amb un ordinador, farà uns 15 anys.
Aprenents: Nivell d’iniciació, obren i tanquen programes, en
general bon domini del ratolí i molta autonomia i en activitats interactives
i en entendre visualment el que han de fer.
|
|
Tipus
d’escola
|
Centre
d’educació infantil i primària públic.
|
|
Localització
del centre
|
Santa
Coloma de Gramenet (Barcelona)
|
---
|
Connexió
|
Internet
|
---
|
Localització
dels recursos tecnològics
|
Aula d’informàtica (amb 15 ordinadors), aula de música (PDI)
aula de psicomotricitat (projector), aula multiús (PDI)
|
---
|
Situació
sòcio - econòmica dels alumnes
|
Nivell
socioeconòmic mig-baix.
|
---
|
Context de la història o
cas
|
Nivell
dels alumnes
|
P4
|
|
Àrea
/ unitat
|
Totes les àrees, treball globalitzat. (Descoberta d’un mateix,
descoberta de l’entorn, intercomunicació i llenguatges)
|
|
Fites en la història
|
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
Les
activitats s’han realitzat en 5 sessions:
·
Cercar informació (imatges,
textos, vídeos) per Internet mitjançant el cercador Google.
·
Fer servir el programari
notebook.
·
Realitzar activitats
interactives.
·
Mirar vídeos i documentals.
·
Realitzar enregistraments
de les converses dels aprenents i escoltar-se.
·
Ús de la impressora.
|
|
Nivell
d’aprenentatge esperat
|
·
Identificar
els recursos digitals (en aquest cas PDI) com a una eina per aprendre i on
cercar informació relacionada amb el centre d’interès i no com a un recurs
fóra de context, és a dir, on només es fa ús en l’hora d’informàtica.
·
Utilitzar la
mediació de les TIC per tal d’aconseguir un aprenentatge significatiu sobre
els planetes.
·
Gaudir en
l’aprenentatge.
·
Ser conscients
de les possibilitats de la PDI ( a través del smart notebook), escriure, fer
grafisme, pintar...
|
---
|
Tipus
d’activitat
|
Manipulatives
i interactives.
|
---
|
Activitats de la història o
cas
|
Tecnologies
utilitzades
|
Ordinador amb connexió a internet, PDI,
Programari notebook, impressora, youtube, google, smartphone (enregistraments
auditius)
|
|
Raó
per la qual la fa servir
|
Per portar a terme les activitats proposades i aconseguir els
objectius.
|
---
|
Naturalesa
de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
L’autoconeixement, l’autoavaluació, l’aprendre a
aprendre, l’aprenentatge significatiu. Potenciar un espai ric en estímuls amb
les TIC, les quals s’adapten a les diferents necessitats educatives que hi
poden haver a l’aula.
|
|
Dificultats
trobades
|
Extreure’n el problema de les seves paraules tenint en conte
les característiques dels nens de 3-4 anys, ja que ells diuen i en les seves
converses apareixen les seves demandes i el docent ha de saber captar i entendre.
|
---
|
Ajuda
/ col·laboració emprada
|
L’entusiasme, motivació, curiositat i ganes d’aprendre dels
aprenents són la gran col·laboració d’aquest projecte.
|
---
|
Rol
del professor
|
Mediador i dinamitzador de l’aprenentatge, respectant el ritme
d’aprenentatges dels seus alumnes, atenent sempre a la diversitat.
|
---
|
Rol
de l’estudiant
|
Protagonista
del seu aprenentatge.
|
---
|
Resultats
|
Observacions
|
Els alumnes han mostrat en tot moment ganes d’aprendre i de
voler saber més, sempre disposat a col·laborar.
|
|
Avaluació
de l’aprenentatge
|
L’avaluació en aquest projecte ha sigut continu, global i adaptat a les necessitats i característiques
individuals dels aprenents. Mai es realitza en aquestes etapes una avaluació
final, ja que no permet valorar tot el procés d’aprenentatge, interessa
observar la construcció d’aprenentatges que van fent els infants, més que
valorar els resultats finals.
Com en totes les activitats que es porten a terme a l’etapa de
l’educació infantil, la tècnica principal dels procés d’avaluació que té el
mestre o psicopedagog es basa en l’observació directa i sistematitzada. El
fet d’observar requereix d’instruments que ho facin factible, com un llibre
de notes, graelles d’observació, enregistraments auditius o visuals, per tal
de recollir de manera organitzada les dades que ens informen sobre l’evolució
dels nens i nenes.
|
---
|
Lliçó
apresa pel professor
|
Com
a mediador del projecte mai has de donar per fet aprenentatges i mai has de d’incapacitar
als teus alumnes (això no ho podran fer, d’això no seran capaços...) ja que et
pots emportar una gran sorpresa, i de les bones.
|
|
HISTÒRIA COMPLERTA
Entrevistadora:
Hola, moltes gràcies per concedir-me aquesta. Explica’m una mica com sorgeix el
problema.
Docent: Per trobar la base del problema crec que
ens hauríem de remuntar a fa cosa d’un any, quan tot l’equip d’infantil, jo amb
les meves companyes, vam decidir de treure
els llibres de text (en aquest cas, les fitxes de les editorials) per treballar
els diferents centres d’interès, que es donen al llarg de tot el curs. Llavors
ens vam veure amb la necessitat (degut a la demanda i la motivació dels alumnes
de realitzar activitats interactives) d’oferir als alumnes altres recursos
visuals i altres estratègies de cercar informació relacionades amb el centre
d’interès que es treballava. Llavors sempre què comencem un centre d’interès li
preguntem als alumnes com podem cercar informació (del què volen aprendre) i a
on la podem trobar, i normalment acostumen a dir : ordinador, televisió,
llibres... però quan se’ls proposa la PDI apareix el problema, i és que mai la
tenen present.
E:
Com és possible? Si és un dels recursos TIC més motivadors?
Docent: Doncs perquè sempre les hem fet servir
fóra del context del què estàvem treballant, és a dir, només fèiem servir la
PDI quan tocava a l’horari informàtica... llavors ells no ho relacionaven com a
un recurs.
E:
aaammm, parles en passat, vol dir que ja està aconseguit amb aquest projecte
que has realitzat?
Docent: home... crec que seria massa ambiciosa si
cregués què tots els alumnes, només amb les sessions del projecte, ja siguéssin
conscient d’aquest recurs. Crec que he aconseguit que siguin conscient què amb la
PDI han après moltes coses dels planetes, però penso que ara faltaria què fessin
transferència d’aquest aprenentatge en futurs centres d’interès.
E:
En quin curs has realitzat el projecte TIC?
Docent: en un P4, nens de 3
i 4 anys.
E:
Quina és l’activitat que més els hi ha agradat?
Docent: Doncs mira, en general totes, sempre dic
que tinc la sort de treballar amb alumnes molt receptius, i és què en aquestes tenen
tanta curiositat per tot el què els hi envolta, i és tan fàcil capta el seu
interès i motivar-los.... en fi, tot i això crec què la què més els hi va
agradar va ser la d’escriure el nom dels planetes amb el programari Notebook. Ells
estan ara en ple procés de lectura i escriptura i els hi va encantar el poder
escriure paraules amb estrelletes, colorins...
E:
Va durar molt el projecte?
Docent: bueno... crec que vaig estar força
limitada en el temps, ja que el vaig realitzar al mes de desembre, i la veritat
que, a totes les escoles, aquest mes és poc productiu i poc curricular, entre assajos
de nadales, plàstiques nadalenques, visites de patges reials, arribada del
tió... en total va durar 5 sessions al llarg de dues setmanes.
E:
llavors haguessis pogut allargar-lo?
Docent: i tant! Com
abans et comentava, ells demanen sempre molt més, poques vegades s’avorreixen d’un
centre d’interès.
E:
t’has trobat amb alguna dificultat durant el procés?
Docent: No, exactament durant el procés no, em va
costar quadrar les hores per poder anar a la PDI, i és que aquesta està a l’aula
de música i a l’aula multiús què gairebé estan ocupades amb altres alumnes tota
la setmana... Ah, i un handicap que m’he trobat, i crec què és molt rellevant,
i és què les PDI, en aquesta escola, estan molt altes!
E:
què vols dir?
Docent: doncs, què estan col·locades només per
visualitzar vídeos, i no per interactuar. Als nens de P4 els hi havia de posar
en una cadira per tal de què poguessin interactuar...en fi..un gran error què
no succeirà en futures adquisicions de PDI’s.
E:
Creus que podreu continuar amb aquesta manera de treballar, fent servir els
recursos TIC com a mediadors de l’aprenentatge?
Docent: Espero! És la nostra idea al cicle, i crec
que les escoles han d’anar encaminades en aquesta línia, però sincerament t’he
de dir que no tots els meus companys malauradament estan disposat... el treball
en equip és molt complicat...
E:
Vaja... Potser hauríeu de fer formacions o assessorament de centre?
Docent: mmm si... probablement, tot i què ja em
fet tallers de PDI’s, però després a la pràctica tot és diferent... Bueno mica
en mica, la veritat què en qüestió d’anys l’escola ha canviat a nivell
tecnològic sobretot per les adquisicions de les PDI’s! Nosaltres estem
encantades, ja ens han dit què la propera pissarra va al cicle d’infantil, d’aquesta
manera ja no tindrem problema per quadrar hores!!
E:
Moltes gràcies! Molt amable!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada