dilluns, 12 de gener del 2015

CAS KITE DEL PROJECTE

Cas:  podem conèixer més coses dels planetes amb l’ajuda de la pissarra digital? Què ens agradaria aprendre? com podem buscar aquesta informació?
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
A la classe de P4, comencen a treballar el centre d’interès de “Els Planetes”, Sempre què es comença un centre d’interès se’ls pregunta als alumnes com podem cercar informació (del què volen aprendre) i a on la podem trobar, i normalment acostumen a dir : ordinador, televisió, llibres... però quan se’ls proposa la PDI apareix el problema, i és que no la tenen present, però a la vegada mostren aquesta curiositat de poder fer-la servir per aconseguir els seus objectius.  L’objectiu és aprendre moltes coses amb la PDI com a mediadora de l’aprenentatge, i què els aprenents siguin conscient de la utiitat d’aquest recurs i que poc a poc el vagin integrant com a un recurs més dins del seu dia a dia , tant per cercar informació, com per vsioar videos, cm per relaitzar actvitats, en definitiva e aprendre.

Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
9 anys.
Mestre d’educació infantil
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Docent que porta el projecte: Nivell mig, experiència des del primer contacte amb un ordinador, farà uns 15 anys.
Aprenents: Nivell d’iniciació, obren i tanquen programes, en general bon domini del ratolí i molta autonomia i en activitats interactives i en entendre visualment el que han de fer.

Tipus d’escola
Centre d’educació infantil i primària públic.

Localització del centre
Santa Coloma de Gramenet (Barcelona)
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica (amb 15 ordinadors), aula de música (PDI) aula de psicomotricitat (projector), aula multiús (PDI)
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Nivell socioeconòmic mig-baix. 
---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
P4
Àrea / unitat
Totes les àrees, treball globalitzat. (Descoberta d’un mateix, descoberta de l’entorn, intercomunicació i llenguatges)

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Les activitats s’han realitzat en 5 sessions:
·         Cercar informació (imatges, textos, vídeos) per Internet mitjançant el cercador Google.
·         Fer servir el programari notebook.
·         Realitzar activitats interactives.
·         Mirar vídeos i documentals.
·         Realitzar enregistraments de les converses dels aprenents i escoltar-se.
·         Ús de la impressora.
















Nivell d’aprenentatge esperat
·         Identificar els recursos digitals (en aquest cas PDI) com a una eina per aprendre i on cercar informació relacionada amb el centre d’interès i no com a un recurs fóra de context, és a dir, on només es fa ús en l’hora d’informàtica.
·         Utilitzar la mediació de les TIC per tal d’aconseguir un aprenentatge significatiu sobre els planetes.
·         Gaudir en l’aprenentatge.
·         Ser conscients de les possibilitats de la PDI ( a través del smart notebook), escriure, fer grafisme, pintar...
---
Tipus d’activitat
Manipulatives i interactives.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinador amb connexió a internet, PDI, Programari notebook, impressora, youtube, google, smartphone (enregistraments auditius)
 
Raó per la qual la fa servir
Per portar a terme les activitats proposades i aconseguir els objectius.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
 L’autoconeixement, l’autoavaluació, l’aprendre a aprendre, l’aprenentatge significatiu. Potenciar un espai ric en estímuls amb les TIC, les quals s’adapten a les diferents necessitats educatives que hi poden haver a l’aula.

Dificultats trobades
Extreure’n el problema de les seves paraules tenint en conte les característiques dels nens de 3-4 anys, ja que ells diuen i en les seves converses apareixen les seves demandes i el docent ha de saber captar i entendre.
---
Ajuda / col·laboració emprada
L’entusiasme, motivació, curiositat i ganes d’aprendre dels aprenents són la gran col·laboració d’aquest projecte.
---
Rol del professor
Mediador i dinamitzador de l’aprenentatge, respectant el ritme d’aprenentatges dels seus alumnes, atenent sempre a la diversitat.
---
Rol de l’estudiant
Protagonista del seu aprenentatge.
---
Resultats
Observacions
Els alumnes han mostrat en tot moment ganes d’aprendre i de voler saber més, sempre disposat a col·laborar.

Avaluació de l’aprenentatge
L’avaluació en aquest projecte ha sigut continu, global i adaptat a les necessitats i característiques individuals dels aprenents. Mai es realitza en aquestes etapes una avaluació final, ja que no permet valorar tot el procés d’aprenentatge, interessa observar la construcció d’aprenentatges que van fent els infants, més que valorar els resultats finals.
Com en totes les activitats que es porten a terme a l’etapa de l’educació infantil, la tècnica principal dels procés d’avaluació que té el mestre o psicopedagog es basa en l’observació directa i sistematitzada. El fet d’observar requereix d’instruments que ho facin factible, com un llibre de notes, graelles d’observació, enregistraments auditius o visuals, per tal de recollir de manera organitzada les dades que ens informen sobre l’evolució dels nens i nenes.
---
Lliçó apresa pel professor
Com a mediador del projecte mai has de donar per fet aprenentatges i mai has de d’incapacitar als teus alumnes (això no ho podran fer, d’això no seran capaços...) ja que et pots emportar una gran sorpresa, i de les bones.


HISTÒRIA COMPLERTA

Entrevistadora: Hola, moltes gràcies per concedir-me aquesta. Explica’m una mica com sorgeix el problema.
Docent: Per trobar la base del problema crec que ens hauríem de remuntar a fa cosa d’un any, quan tot l’equip d’infantil, jo amb les meves companyes, vam decidir  de treure els llibres de text (en aquest cas, les fitxes de les editorials) per treballar els diferents centres d’interès, que es donen al llarg de tot el curs. Llavors ens vam veure amb la necessitat (degut a la demanda i la motivació dels alumnes de realitzar activitats interactives) d’oferir als alumnes altres recursos visuals i altres estratègies de cercar informació relacionades amb el centre d’interès que es treballava. Llavors sempre què comencem un centre d’interès li preguntem als alumnes com podem cercar informació (del què volen aprendre) i a on la podem trobar, i normalment acostumen a dir : ordinador, televisió, llibres... però quan se’ls proposa la PDI apareix el problema, i és que mai la tenen present.

E: Com és possible? Si és un dels recursos TIC més motivadors?
Docent: Doncs perquè sempre les hem fet servir fóra del context del què estàvem treballant, és a dir, només fèiem servir la PDI quan tocava a l’horari informàtica... llavors ells no ho relacionaven com a un recurs.

E: aaammm, parles en passat, vol dir que ja està aconseguit amb aquest projecte que has realitzat?
Docent: home... crec que seria massa ambiciosa si cregués què tots els alumnes, només amb les sessions del projecte, ja siguéssin conscient d’aquest recurs. Crec que he aconseguit que siguin conscient què amb la PDI han après moltes coses dels planetes, però penso que ara faltaria què fessin transferència d’aquest aprenentatge en futurs centres d’interès.

E: En quin curs has realitzat el projecte TIC?
Docent: en un P4, nens de 3 i 4 anys.

E: Quina és l’activitat que més els hi ha agradat?
Docent: Doncs mira, en general totes, sempre dic que tinc la sort de treballar amb alumnes molt receptius, i és què en aquestes tenen tanta curiositat per tot el què els hi envolta, i és tan fàcil capta el seu interès i motivar-los.... en fi, tot i això crec què la què més els hi va agradar va ser la d’escriure el nom dels planetes amb el programari Notebook. Ells estan ara en ple procés de lectura i escriptura i els hi va encantar el poder escriure paraules amb estrelletes, colorins...

E: Va durar molt el projecte?
Docent: bueno... crec que vaig estar força limitada en el temps, ja que el vaig realitzar al mes de desembre, i la veritat que, a totes les escoles, aquest mes és poc productiu i poc curricular, entre assajos de nadales, plàstiques nadalenques, visites de patges reials, arribada del tió... en total va durar 5 sessions al llarg de dues setmanes.

E: llavors haguessis pogut allargar-lo?
Docent: i tant! Com abans et comentava, ells demanen sempre molt més, poques vegades s’avorreixen d’un centre d’interès.

E: t’has trobat amb alguna dificultat durant el procés?
Docent: No, exactament durant el procés no, em va costar quadrar les hores per poder anar a la PDI, i és que aquesta està a l’aula de música i a l’aula multiús què gairebé estan ocupades amb altres alumnes tota la setmana... Ah, i un handicap que m’he trobat, i crec què és molt rellevant, i és què les PDI, en aquesta escola, estan molt altes!

E: què vols dir?
Docent: doncs, què estan col·locades només per visualitzar vídeos, i no per interactuar. Als nens de P4 els hi havia de posar en una cadira per tal de què poguessin interactuar...en fi..un gran error què no succeirà en futures adquisicions de PDI’s.

E: Creus que podreu continuar amb aquesta manera de treballar, fent servir els recursos TIC com a mediadors de l’aprenentatge?
Docent: Espero! És la nostra idea al cicle, i crec que les escoles han d’anar encaminades en aquesta línia, però sincerament t’he de dir que no tots els meus companys malauradament estan disposat... el treball en equip és molt complicat...

E: Vaja... Potser hauríeu de fer formacions o assessorament de centre?
Docent: mmm si... probablement, tot i què ja em fet tallers de PDI’s, però després a la pràctica tot és diferent... Bueno mica en mica, la veritat què en qüestió d’anys l’escola ha canviat a nivell tecnològic sobretot per les adquisicions de les PDI’s! Nosaltres estem encantades, ja ens han dit què la propera pissarra va al cicle d’infantil, d’aquesta manera ja no tindrem problema per quadrar hores!!

E: Moltes gràcies! Molt amable!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada