dissabte, 10 de gener del 2015

CAS KITE EL MEU PROPI APRENENTATGE

Cas KITE EL MEU PROPI APRENENTATGE
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de la llicenciatura de psicopedagogia cursem al llarg dels semestres diverses assignatures, entre elles la de Noves tecnologies de la informació i la comunicació en educació, on mitjançant la concepció constructivista i l’aprenentatge significatiu hem anat assolint noves competències TIC, per poder emprar-les en un futur laboral com a psicopedagogs.
Com s’han assolit? Mitjançant la interacció entre companys a través de debats interactius, introduint nous programaris als nostres ordinadors personals, creant blogs, compartint experiències i sensacions, avaluant-nos entre companys (aprendre a aprendre) i tot plegat fins aconseguir un gran canvi conceptual.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
Com a aprenent, tota la meva vida (29 anys) com a mestra,9 anys.
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Nivell mig, experiència des del primer contacte amb un ordinador, farà uns 15 anys.

Formant-me i interessant-me pels avenços sempre que m’ha fet falta tant a nivell laboral com a nivell personal
Tipus d’escola
Universitat
 UOC
Localització del centre
Personalment des de casa meva, amb el meu ordinador de taula, esporàdicament  a través de tablet o smartphone.
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Ordinador, tablet smartphone
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
No s’especifica

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Diplomatura en magisteri infantil i actualment cursant 2n cicle de la llicenciatura de psicopedagogia.
En el meu cas segona convocatòria de l’assignatura.
Àrea / unitat
Noves tecnologies de la informació i la comunicació en educació

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
S’han planificat diferents activitats les quals contemplaven:
1.    Autoavaluació inicial: avaluar els propis coneixements previs respecte a les TIC. Crear un mapa de conceptes d’aquests coneixements i creació d’un blog.
2.    Debat CTS (mitjançant una sèrie d’articles i documents) i aprenentatge significatiu. Autoavaluació d’un company.
3.    Informe de síntesi i mapa conceptual dels conceptes més importants del mòdul 1 i reflexió del propi canvi conceptual: instal·lar i fer servir el programari CMAPS, comparar els coneixements previs amb els nous.
4.    Tic i aprenentatge significatiu:dissenyar i desenvolupar una activitat mediada per eines tecnològiques a partir d’un problema significatiu a mode d’investigació-acció. Realització de mostres documentals de tot el procés. Presentació del cas de projecte i del cas personal al blog mitjançant casos KITE. Autoavaluació i avaluació d’un company.















A més de diverses activitats de compartició i d’avaluació on l’aprenent té un paper central i rellevant (protagonista del seu propi aprenentatge), exposant les seves reflexions i progressos.

Nivell d’aprenentatge esperat
Desenvolupar una actitud positiva però realista davant de l'aplicació de les TIC a les situacions d'ensenyament i aprenentatge
Dissenyar situacions d’aprenentatge mediades per eines tecnològiques, que potencien l’aprenentatge significatiu i el canvi conceptual
Valorar la importància dels factors socioculturals i comunicatius en les situacions mediades d'aprenentatge
Delimitar les diferents formes de conceptualitzar la Tecnologia Educativa, discriminant els seus límits i marcs d'actuació.
---
Tipus d’activitat
Activitats que desenvolupen la investgació-acció, la motivació, la reflexió i l’autoconeixement, partint sempre dels aprenentatges significatius i funcionals.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Campus UOC
Blogger
Microsoft Word.
Excel
Vimeo
Cmaps
Odinador amb connexió a internet
Smartphone
Slideshare
Creative commons
 
Raó per la qual la fa servir
Per portar a terme les activitats proposades: creació de mapes conceptuals per potenciar el canvi conceptual, reflexió i debat amb companys, creació de treballs, compartir vídeos, obtenir llicencia per registrar treball, fomentar un aprenentatge cooperatiu mitjançant el blog.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
 L’autoconeixment, l’autoavaluació, l’aprendre a aprendre, la reflexió, trobar estratègies per obtenir solucions als petits obstacles que et vas trobant.

Dificultats trobades
 Model d’Argumentació  de Toulmin en els debats, treball amb Cmap’s, constància i hàbit en mirar diàriament missatges al debat i al fòrum, registrament en creative commons del treball i desconeixença de molt dels conceptes donats al llarg de l’assignatura. Per sort aquestes dificultats han sigut solvatades.
---
Ajuda / col·laboració emprada
Companys i consultor de l’assignatura.
---
Rol del professor
Mediador i dinamitzador de l’aprenentatge, sense anticipar-se i respectant el ritme d’aprenentatge.
---
Rol de l’estudiant
Descobridor i protagonista del seu aprenentatge.
---
Resultats
Observacions
Satisfeta dels resultats i de poder haver arribat fins al final de l’assignatura tenint en compte que és la segona vegada que la realitzo. Continuo pensant de que es tracta d’una assignatura on se li han de dedicar moltes hores.

Avaluació de l’aprenentatge
Es realitza una avaluació continuada per part del consultor/professor. També mitjançant les rúbriques que els alumnes coneixem prèviament. I l’avaluació entre companys i puntuacions de les activitats que anem realitzant.
---
Lliçó apresa pel professor
Que els alumnes són capaços de realitzar canvis conceptuals a través dels tipus d’activitats proposades i de la seva empenta i ajuda.

HISTÒRIA COMPLERTA

Entrevistadora: Hola, moltes gràcies per concedir-me aquesta. Et voldria preguntar sobre aquesta assignatura, Noves tecnologies de la informació i la comunicació a l’educació, la qual l’has realitzat aquest quatrimestre. He pogut llegir què és la segona vegada que la curses. Com és? 
Alumna: Hola! Bona tarda!, Doncs si... La primera vegada que la vaig cursar va ser fa uns 4 anys.  Aquesta forma part de les assignatures obligatòries de la llicenciatura de la UOC i vaig matricular-me d’aquesta i de dues més força complexes i amb molta matèria, a més aquell semestre em va coincidir amb un canvi laboral a on havia d’aportar més del 100% i ja en veure el Pla docent (crec recordar que ha canviat una mica respecte al d’aquest any) i en realitzar la primera activitat (el debat) no em vaig veure en cor de continuar podent implicant-me tot el què podia, així que vaig prendre la decisió de deixar-la per a més endavant i mira... aquí estic ara, just acabat d’entregar la última activitat i molt orgullosa! A més, amb aquesta ja acabo la llicenciatura!

E: Molt bé! M’alegro! llavors tu que ja quasi has acabat i pot ser què d’aquí poc puguis exercir aquesta professió, em podries dir que t’ha aportat aquesta assignatura de cara al món laboral?

Alumna: Doncs sobretot una nova visió respecte a la NTICE, m’ha provocat un gran canvi conceptual i d’actitud. I ja no només a nivell laboral, sobretot a nivell personal, el fet de poder trobar solucions a noves cerques a nous obstacles i al final aconseguir-los, i l’ús de diferents programaris. M’ha aportat una gran experiència formativa, on he pogut aprendre de manera significativa, on el professor ha agafat un rol de mediador de l’aprenentatge tot dinamitzant-los i respectant les nostres curiositats sense anticipar-se als aprenentatges per tal de fomentar el mètode d’investigació-acció, i on nosaltres hem sigut els propis protagonistes de l’aprenentatge. I com ens hem sentit nosaltres és com hem de fer sentir als nostres aprenents el dia de demà.

E: De totes les activitats que has realitzat quina és la què més t’ha agradat?
Alumna: Saps què, que com van tan relacionades de vegades em costa difrenciar-les, em costa recordar que vaig fer a la primera, que vaig fer a la segona... hem fet un aprenentatge tan continu i globalitzat que costa, però clar sens dubte em quedo amb la última activitat, i el fet de poder posar en pràctica tot el què prèviament hem après i el poder portar a terme un activitat mediada per les noves tecnologies.

E: Ah si? Explica’m una mica més...
Alumna: Aquesta activitat va consistir en poder detectar, dins d’un context educatiu en el meu cas, un problema de la vida quotidiana amb possibilitat de solucionar-se de manera significativa pels aprenents i on les TIC fossin una de les mediadores d’aquest aprenentatge. Clar pensa que al llarg de totes les assignatures que he realitzat , el fet de poder posar en pràctica el disseny d’una activitat no se sol donar, només al Pràcticum II, i la veritat que ha sigut una gran experiència!

E: abans m’has comentat que has fet servir diferents programaris, fes-me cinc cèntims dels teus aprenentatges amb aquests.
Alumna: Doncs mira he après ha realitzar mapes conceptuals amb el CMAPS, a fer índex automàtics amb el word, a enregistrar les meves “obres” amb llicència creative commons, he millorat el meu aprenentatge en fer funcionar blogger. He compartit vídeos amb VIMEO... en fi el que et comentava un repte darrere l’altre, i el millor de tot: Tots aconseguits!

E: Doncs si... i ja per acabar em podries destacar alguna peculiaritat del mètode d’aprenentatge d’aquesta assignatura?

Alumna: Jo sempre he dit que a la UOC li falta fomentar una mica més el “companyerisme” i el treball cooperatiu a nivell d’aula, si es veritat què realitzes molts treball es grup i pots acabar tenint una relació amb un parell de companys però a nivell de grup manca molt. I aquesta assignatura m’ha demostrat tot el contrari, el debat i el fòrum ha estat actiu constantment, i he solucionat molts dels problemes gràcies a les preguntes i respostes dels meus companys, també s’ha de dir que és molt important com el consultor de l’assignatura dinamitza tot plegat. I una altre aspecte que valoro molt ha estat l’autoavaluació constant (què estic aprenent? Què he après?) i l’avaluació a un companys.

E: Moltes gràcies per la teva col·laboració.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada