Cas
KITE EL MEU PROPI APRENENTATGE
|
Síntesi destacant
l’aprenentatge que es pretén
|
Els alumnes de la llicenciatura de psicopedagogia cursem al
llarg dels semestres diverses assignatures, entre elles la de Noves
tecnologies de la informació i la comunicació en educació, on mitjançant la
concepció constructivista i l’aprenentatge significatiu hem anat assolint
noves competències TIC, per poder emprar-les en un futur laboral com a
psicopedagogs.
Com s’han assolit? Mitjançant la interacció entre companys a
través de debats interactius, introduint nous programaris als nostres
ordinadors personals, creant blogs, compartint experiències i sensacions,
avaluant-nos entre companys (aprendre a aprendre) i tot plegat fins
aconseguir un gran canvi conceptual.
|
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
Context General
|
Experiència
en ensenyament
|
Com
a aprenent, tota la meva vida (29 anys) com a mestra,9 anys.
|
---
|
Experiència
/ Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Nivell
mig, experiència des del primer contacte amb un ordinador, farà uns 15 anys.
|
Formant-me
i interessant-me pels avenços sempre que m’ha fet falta tant a nivell laboral
com a nivell personal
|
Tipus
d’escola
|
Universitat
|
UOC
|
Localització
del centre
|
Personalment
des de casa meva, amb el meu ordinador de taula, esporàdicament a través de tablet o smartphone.
|
---
|
Connexió
|
Internet
|
---
|
Localització
dels recursos tecnològics
|
Ordinador,
tablet smartphone
|
---
|
Situació
sòcio - econòmica dels alumnes
|
No
s’especifica
|
---
|
Context de la història o
cas
|
Nivell
dels alumnes
|
Diplomatura
en magisteri infantil i actualment cursant 2n cicle de la llicenciatura de
psicopedagogia.
|
En
el meu cas segona convocatòria de l’assignatura.
|
Àrea
/ unitat
|
Noves
tecnologies de la informació i la comunicació en educació
|
|
Fites en la història
|
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
S’han
planificat diferents activitats les quals contemplaven:
1.
Autoavaluació inicial:
avaluar els propis coneixements previs respecte a les TIC. Crear un mapa de
conceptes d’aquests coneixements i creació d’un blog.
2.
Debat CTS (mitjançant una
sèrie d’articles i documents) i aprenentatge significatiu. Autoavaluació d’un
company.
3.
Informe de síntesi i mapa
conceptual dels conceptes més importants del mòdul 1 i reflexió del propi
canvi conceptual: instal·lar i fer servir el programari CMAPS, comparar els
coneixements previs amb els nous.
4.
Tic i aprenentatge
significatiu:dissenyar i desenvolupar una activitat mediada per eines
tecnològiques a partir d’un problema significatiu a mode
d’investigació-acció. Realització de mostres documentals de tot el procés.
Presentació del cas de projecte i del cas personal al blog mitjançant casos
KITE. Autoavaluació i avaluació d’un company.
|
A més de diverses activitats de compartició i d’avaluació on l’aprenent
té un paper central i rellevant (protagonista del seu propi aprenentatge), exposant
les seves reflexions i progressos.
|
Nivell
d’aprenentatge esperat
|
Desenvolupar una actitud positiva però realista davant
de l'aplicació de les TIC a les situacions d'ensenyament i aprenentatge
Dissenyar situacions d’aprenentatge mediades per eines
tecnològiques, que potencien l’aprenentatge significatiu i el canvi
conceptual
Valorar la importància dels factors socioculturals i
comunicatius en les situacions mediades d'aprenentatge
Delimitar les diferents formes de conceptualitzar la
Tecnologia Educativa, discriminant els seus límits i marcs d'actuació.
|
---
|
Tipus
d’activitat
|
Activitats
que desenvolupen la investgació-acció, la motivació, la reflexió i
l’autoconeixement, partint sempre dels aprenentatges significatius i
funcionals.
|
---
|
Activitats de la història o
cas
|
Tecnologies
utilitzades
|
Campus UOC
Blogger
Microsoft Word.
Excel
Vimeo
Cmaps
Odinador amb connexió a internet
Smartphone
Slideshare
Creative commons
|
|
Raó
per la qual la fa servir
|
Per
portar a terme les activitats proposades: creació de mapes conceptuals per
potenciar el canvi conceptual, reflexió i debat amb companys, creació de
treballs, compartir vídeos, obtenir llicencia per registrar treball, fomentar
un aprenentatge cooperatiu mitjançant el blog.
|
---
|
Naturalesa
de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
L’autoconeixment,
l’autoavaluació, l’aprendre a aprendre, la reflexió, trobar estratègies per
obtenir solucions als petits obstacles que et vas trobant.
|
|
Dificultats
trobades
|
Model
d’Argumentació de Toulmin en els
debats, treball amb Cmap’s, constància i hàbit en mirar diàriament missatges
al debat i al fòrum, registrament en creative commons del treball i
desconeixença de molt dels conceptes donats al llarg de l’assignatura. Per
sort aquestes dificultats han sigut solvatades.
|
---
|
Ajuda
/ col·laboració emprada
|
Companys
i consultor de l’assignatura.
|
---
|
Rol
del professor
|
Mediador
i dinamitzador de l’aprenentatge, sense anticipar-se i respectant el ritme
d’aprenentatge.
|
---
|
Rol
de l’estudiant
|
Descobridor
i protagonista del seu aprenentatge.
|
---
|
Resultats
|
Observacions
|
Satisfeta
dels resultats i de poder haver arribat fins al final de l’assignatura tenint
en compte que és la segona vegada que la realitzo. Continuo pensant de que es
tracta d’una assignatura on se li han de dedicar moltes hores.
|
|
Avaluació
de l’aprenentatge
|
Es
realitza una avaluació continuada per part del consultor/professor. També mitjançant
les rúbriques que els alumnes coneixem prèviament. I l’avaluació entre
companys i puntuacions de les activitats que anem realitzant.
|
---
|
Lliçó
apresa pel professor
|
Que
els alumnes són capaços de realitzar canvis conceptuals a través dels tipus
d’activitats proposades i de la seva empenta i ajuda.
|
|
HISTÒRIA COMPLERTA
Entrevistadora:
Hola, moltes gràcies per concedir-me aquesta. Et voldria preguntar sobre
aquesta assignatura, Noves tecnologies de la informació i la comunicació a
l’educació, la qual l’has realitzat aquest quatrimestre. He pogut llegir què és
la segona vegada que la curses. Com és?
Alumna: Hola! Bona tarda!, Doncs si... La primera
vegada que la vaig cursar va ser fa uns 4 anys.
Aquesta forma part de les assignatures obligatòries de la llicenciatura
de la UOC i vaig matricular-me d’aquesta i de dues més força complexes i amb
molta matèria, a més aquell semestre em va coincidir amb un canvi laboral a on
havia d’aportar més del 100% i ja en veure el Pla docent (crec recordar que ha
canviat una mica respecte al d’aquest any) i en realitzar la primera activitat
(el debat) no em vaig veure en cor de continuar podent implicant-me tot el què
podia, així que vaig prendre la decisió de deixar-la per a més endavant i
mira... aquí estic ara, just acabat d’entregar la última activitat i molt
orgullosa! A més, amb aquesta ja acabo la llicenciatura!
E:
Molt bé! M’alegro! llavors tu que ja quasi has acabat i pot ser què d’aquí poc
puguis exercir aquesta professió, em podries dir que t’ha aportat aquesta
assignatura de cara al món laboral?
Alumna: Doncs sobretot una nova visió respecte a
la NTICE, m’ha provocat un gran canvi conceptual i d’actitud. I ja no només a
nivell laboral, sobretot a nivell personal, el fet de poder trobar solucions a
noves cerques a nous obstacles i al final aconseguir-los, i l’ús de diferents
programaris. M’ha aportat una gran experiència formativa, on he pogut aprendre
de manera significativa, on el professor ha agafat un rol de mediador de
l’aprenentatge tot dinamitzant-los i respectant les nostres curiositats sense
anticipar-se als aprenentatges per tal de fomentar el mètode
d’investigació-acció, i on nosaltres hem sigut els propis protagonistes de
l’aprenentatge. I com ens hem sentit nosaltres és com hem de fer sentir als
nostres aprenents el dia de demà.
E:
De totes les activitats que has realitzat quina és la què més t’ha agradat?
Alumna: Saps què, que com van tan relacionades de
vegades em costa difrenciar-les, em costa recordar que vaig fer a la primera,
que vaig fer a la segona... hem fet un aprenentatge tan continu i globalitzat
que costa, però clar sens dubte em quedo amb la última activitat, i el fet de
poder posar en pràctica tot el què prèviament hem après i el poder portar a
terme un activitat mediada per les noves tecnologies.
E:
Ah si? Explica’m una mica més...
Alumna: Aquesta activitat
va consistir en poder detectar, dins d’un context educatiu en el meu cas, un
problema de la vida quotidiana amb possibilitat de solucionar-se de manera
significativa pels aprenents i on les TIC fossin una de les mediadores d’aquest
aprenentatge. Clar pensa que al llarg de totes les assignatures que he
realitzat , el fet de poder posar en pràctica el disseny d’una activitat no se
sol donar, només al Pràcticum II, i la veritat que ha sigut una gran experiència!
E:
abans m’has comentat que has fet servir diferents programaris, fes-me cinc
cèntims dels teus aprenentatges amb aquests.
Alumna: Doncs mira he après ha realitzar mapes
conceptuals amb el CMAPS, a fer índex automàtics amb el word, a enregistrar les
meves “obres” amb llicència creative commons, he millorat el meu aprenentatge
en fer funcionar blogger. He compartit vídeos amb VIMEO... en fi el que et
comentava un repte darrere l’altre, i el millor de tot: Tots aconseguits!
E:
Doncs si... i ja per acabar em podries destacar alguna peculiaritat del mètode
d’aprenentatge d’aquesta assignatura?
Alumna: Jo sempre he dit que a la UOC li falta
fomentar una mica més el “companyerisme” i el treball cooperatiu a nivell
d’aula, si es veritat què realitzes molts treball es grup i pots acabar tenint
una relació amb un parell de companys però a nivell de grup manca molt. I
aquesta assignatura m’ha demostrat tot el contrari, el debat i el fòrum ha
estat actiu constantment, i he solucionat molts dels problemes gràcies a les
preguntes i respostes dels meus companys, també s’ha de dir que és molt
important com el consultor de l’assignatura dinamitza tot plegat. I una altre
aspecte que valoro molt ha estat l’autoavaluació constant (què estic aprenent?
Què he après?) i l’avaluació a un companys.
E:
Moltes gràcies per la teva col·laboració.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada