a. Títol del projecte
|
|
Visualitzar i interactuar amb la Pissarra digital
és un dels recursos favorits a l’aula de P4, podem conèixer més coses dels
planetes amb l’ajuda de la pissarra digital?
|
|
b.
Descripció dels agents personals
|
b.Tecnologia mediadora
|
La mediadora del projecte serà la tutora
del grup-classe.
Els aprenents que participen en el projecte
són els alumnes de la classe de P4 d’una escola de Santa coloma de Gramenet
(Barcelona). L’activitat sorgeix dels seus propis interessos (observats per
la tutora i plantejat per ella) i relacionant-lo amb el centre d’interès que
treballen en aquest moment.
|
Hardware: Ordinador
amb connexió a internet, Pissarra Digital Interactiva (PDI), un projector.
Software: cercadors
d’informació, Smart Notebook.
|
c.1.Descripció
del problema de partença
|
|
La limitació de l’ús de la Pissarra digital
interactiva com a un recurs més i com a substitut del llibre de text, els
alumnes veuen la PDI com un recurs fóra de context ja que mai l’han fet
servir per fer activitats relacionades amb el que estan estudiant.
|
Segons
Jonassen ens trobaríem davant d’un problema ben estructurat ja que presenta tots els elements que el formen i
el seu procés de solució es troba prescrit. També requereix l’aplicació d’un
nombre determinat de regles i de conceptes. Tot aquest procés anirà guiat per
una seqüència d’activitats que portarà a terme la mediadora.
Es
tracta d’un problema amb una complexitat
de nivell mitjà, ja que tot i estar ben estructurat pot tenir algunes
complexitats, ja que el problema s’ha de solucionar amb la determinació de
diferents variables: quan està lliure la classe on està la PDI? Es factible anar tot el grup-classe (26
nens) a la PDI? I és difícil saber la
predicció del comportament de les variable.
Respecte
a l’especificitat de camp podríem
dir que es un problema ben situat ja que es troba contextualitzat, es
treballarà a l’aula on esta la PDI i on està el projector. Ens trobem davant
d’un problema poc abstracte on s’hauran d’integrar els objectius a partir
d’uns continguts a treballar i uns criteris d’avaluació per afavorir la
competència digital i el tractament dels coneixements i de la informació
|
d. Plantejament del problema
|
|
El problema apareix en el moment en el que les
mestres del cicle d’educació infantil decideixen treure el llibre de text (en
aquest cas, les fitxes de les editorials) per treballar els diferents centres
d’interès que es donen al llarg de tot el curs. Llavors es va veure la
necessitat d’oferir als alumnes altres recursos visuals i altres estratègies
de cercar informació relacionades amb el centre d’interès que es treballava
en el moment, en aquest cas “Els planetes”. També es va veure la necessitat
d’assegurar-se i de fer entendre als alumnes l’objectiu de l’ús dels recursos
multimèdia de l’escola. La idea es introduir la PDI com a un recurs per
treballar els centres d’interès ja que fins ara les tutores només el feien
servir en moments concrets (fóra de context) i no relacionats amb el que es
treballava, és a dir, es feia servir de manera poc significativa pels
infants. Per tal de que els alumnes siguin conscients del seu aprenentatge,
es parteix el projecte plantejant-los que poden fer amb la PDI per treballar
“X” tema, i anar avançant a mida que ells vagin descobrint totes les
possibilitats de la PDI, tenint sempre present l’edat dels nens/es ja que en
aquest casos se’ls ha de reconduir i “donar pistes” del que poden anar
descobrint (per aquest motiu, tot i ser un projecte flexible, hi ha unes
sessions establertes, sempre amb la possibilitat de ser modificades a mida
que vagin treballant).
|
|
e. Context de l’activitat.
|
|
Es tracta d’un context educatiu formal, més
concretament d’una escola pública de doble línia de Santa Coloma de Gramenet
(Barcelona) on el nivell sociocultural de les famílies és mig-baix. El
claustre docent està format per 31 mestres, i consta d’una plantilla nova i
fixa a l’ educació infantil. L’escola és d’edificació nova (fa 4 anys) i poc
a poc es va dotant de PDI, actualment en té 3, de les quals dues estan en
aules ordinàries i 1 en una aula “multi ús”, què és on es portarà a terme el
projecte.
|
|
f. Característiques dels aprenents.
|
|
Es tracta d’un grup de 26 nens/es entre 3 i 4 anys
amb un nivell socioeconòmic mig, on les famílies es mostren col·laboradores i
implicades en l’educació dels seus fills.
Pel que fa als aprenentatges és un grup molt heterogeni i amb
diferents ritmes de treball, del qual hi ha un grup força nombrós bastant
potent en continguts que “arrossega” a la resta de companys. Se’ls ha d’estar
motivant contínuament per tal de captar l’atenció i l’interès tot i ser un
grup molt participatiu i xerraire i amb moltes ganes d’aprendre. Les
activitats que es realitzen han de ser de curta durada per tal de no
dispersar l’atenció (tenir en compte l’edat). Es destaca un bon clima a
l’aula i una bona cohesió entre ells. A destacar 4 nens/es que assisteixen a
centres psicopedagògics externs (CDIAP) per motius logopèdics i de
desenvolupament general, i 4 nens que comencen a entendre l’idioma.
Si tenim en compte les característiques
psicoevolutives dels nens de 4 anys podem dir que:
·
Desenvolupament
motriu i perceptiu: Està disposat per a l’activitat motriu gruixuda i,
en aquest sentit, evoluciona ràpidament, pot estar assegut durant una estona
i fer jocs sedentaris més temps, tot i que li agrada més l’acció, Millora en
la manipulació tot adquirint noves destreses, domina la pinça amb l’índex i
el polze i pot manipular objectes petits amb facilitat, millora la
coordinació ull-mà i l’habilitat visual, això afavoreix l’adquisició de noves
manipulacions...
·
Desenvolupament
cognitiu: Respon a una instrucció dos cops consecutius,
sense necessitat de recordar-li, Presta atenció a les instruccions curtes
quan està en grup, Concentra l’atenció en la seva tasca, encara que aquestes
tasques han de ser curtes i variades, Entre els 2 i els 6 anys el joc té una
funció primordial en l’assimilació d’allò real al jo. El joc simbòlic regit
per la representació mental consisteix en la capacitat d’imaginar, on predomina
la fantasia i s’estableix una unió amb el món real a través de l’activitat
psicomotora...
·
Desenvolupament
del llenguatge: L’expressió
oral sol ser fluïda i abundant, i converteix el nen en un petit parlador que
aborda qualsevol tema, pregunta contínuament per tal de dialogar, de ser
acceptat socialment i, en ocasions, per cridar l’atenció.
·
Desenvolupament
social: S’apropa a altres nens, però encara interactua
poc, comparteix, ajuda, però no hi ha una veritable cooperació, li costa,
però és capaç d’esperar el seu torn en un joc d’intercanvi o en situacions de
grup, pot demanar permís per realitzar una acció, expressa desitjos i
preferències clarament, de forma positiva, disminueixen els ploriquejos i les
rebequeries.
|
|
g. Competències (capacitats) i objectius.
|
|
Degut a què el projecte es porta a terme a l’etapa
d’educació infantil, en comptes de parlar de competències, parlarem de capacitats
(més informació aquí). Unes
capacitats que hauran d’assolir els infant entre 3 i 6 anys per tal de què al
llarg de l’educació primària puguin començar a assolir les 8 competències
bàsiques. Aquestes capacitats giren a l’entorn dels següents eixos:
1. Aprendre a ser
i a actuar de forma cada vegada més autònoma.
2. Aprendre a
pensar i a comunicar.
3. Aprendre a
descobrir i tenir iniciativa.
4. Aprendre a
conviure i habitar al món.
Per tant les capacitats específiques del projecte
que els aprenents han d’assolir són:
Eix 1:
·
Progressar en el coneixement i domini del seu cos,
en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats
·
Assolir progressivament seguretat afectiva i
emocional i anar-se formant una imatge positiva d'ell mateix i dels altres
Eix 2:
·
Progressar en la comunicació i expressió ajustada
als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels
diversos llenguatges.
Eix 3:
·
Observar i explorar l'entorn immediat, natural i
físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en
activitats socials i culturals.
·
Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la
vida quotidiana, identificant-ne els perills i aprendre a actuar en
conseqüència: suposa transformar idees en accions.
Eix 4:
·
Conviure en la diversitat, avançant en la relació
amb els altres i en la resolució pacífica de conflictes.
·
Comportar-se d'acord amb unes pautes de
convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la
col·laboració amb el grup i cap a la integració social.
Totes
aquestes capacitats suposen: aprendre a aprendre donant sentit als seus
aprenentatges, anar assolint
capacitats per poder controlar la coordinació òculo-motriu, domini de la PDI,
saber interaccionar oralment (parlar i escoltar) amb l’ús dels llenguatges
audiovisuals, desenvolupar actituds de confiança, empatia..., prendre
consciència del propi aprenentatge: que volem saber dels planetes? Que podem
cercar dels planetes? Que hem après?, interpretar el món que els hi envolta,
conèixer els recursos per cercar informació...
Objectius
terminals:
·
Identificar els recursos digitals (en aquest cas
PDI) com a una eina per aprendre i on cercar informació relacionada amb el
centre d’interès i no com a un recurs fóra de context, és a dir, on només es
fa ús en l’hora d’informàtica.
·
Visualitzar la rotació de la Terra (el dia i la
nit) mitjançant la visualització de vídeos.
·
Utilitzar la mediació de les TIC per tal
d’aconseguir un aprenentatge significatiu.
·
Fomentar l’aprendre a aprendre.
·
Gaudir en l’aprenentatge.
·
Fomentar l’autoestima i la motivació dels
aprenents.
·
Ser conscients de les possibilitats de la PDI ( a
través del smart notebook), escriure, fer grafisme, pintar...
|
|
h. Continguts.
|
|
En
aquest mapa conceptual de continguts també hi
podríem afegir continguts de llenguatge matemàtic, musical, o verbal....
|
|
i. Seqüència de les activitats.
|
|
Les activitats es realitzaran al llarg de dues
setmanes, de l’1 al 5 de desembre i del 8 al 12 de desembre. On se li
dedicaran diferents sessions:
1a
sessió: Que volem saber? Per a què pot servir la pissarra
digital?La PDI ens pot ajudar a buscar informació dels planetes?. La
mediadora introdueix l’activitat, dóna estratègies als alumnes, i s’assegura
de que tots ho hagin entès. Amb aquesta primera sessió podem tenir una avaluació
inicial.
2a
sessió:Visionat de vídeos dels planetes: les
característiques dels planetes, la rotació de la Terra (la nit i el dia),
cercar informació.... en aquest cas el mediador es la PDI. Avaluació
formativa.
3a
sessió: Realització d’activitats interactives, visionat
d’un conte. En aquest cas medien la tutora i la PDI. Avaluació formativa.
4a
sessió: utilització del programa notebook: amb la PDI
també podem escriure paraules! (escriure el nom dels planetes) i imprimim el
resultat. Medien tutora i PDI. Avaluació formativa.
5a
sessió: Què hem après? Fer memòria de tot el que hem
realitzat i comprovar si s’han aconseguit els objectius, la PDI també ens
ajudarà amb el visionat de les fotos de tot el procés. Amb aquesta sessió
aconseguim una retroalimentació de tot el que hem après. Avaluació
sumativa.
Tenint en compte els interessos dels alumnes,
podria ser que a mida que anem treballant sorgeixen activitats que ells
plantegin.
|
|
j. Fonamentació psicopedagògica
|
|
La fonamentació psicopedagògica que guia el meu
projecte esta basada en el constructivisme, ja que partim dels interessos
dels alumnes i dels seus coneixements previs per tal d’aconseguir un aprenentatge
significatiu i funcional mediat per les TIC. Cada nen/a aprèn allò
que observa, investiga i experimenta de la realitat que l’envolta. Es posarà
en marxa una metodologia activa, on els aprenents són els protagonistes
del seu propi aprenentatge, és per aquest motiu que el tutor que porta el
projecte fa de mediador, fa de pont entre l’aprenent i el coneixement.
Tot plegat implica una globalitat en les activitats (de fet, a
l’educació infantil no es contempla la divisió dels continguts en
assignatures sinó que es treballa mitjançant àrees d’aprenentatge
interrelacionades entre elles, per exemple, estudiem els planetes però a la
vegada treballem llenguatge oral, matemàtic...).
Es fomentarà un espai de recerca on hi
hagi un procés d’interrelació continu entre “el pensar i el fer” i
“l’interpretar i el representar”, i un espai de comunicació, on es desenvolupi
la zona de desenvolupament potencial, és a dir, fins a on pot arribar
l’aprenent amb els coneixements que un altre companys/a li pot proporcionar,
tal i com ens explica Vigotsky 1979: “l’aprenent
a partir dels seus coneixements, pot accedir a nous estadis de competència a
partir de l’activitat mental constructiva que pot desenvolupar a partir dels
ajuts facilitats”.
L’activitat plantejada la centrarem en l’ús de
les Noves tecnologies com a recurs per cercar informació, llavors no només
serà el tutor l’encarregat de mediar el coneixement sinó que les NTIC també
tindrà aquesta funció per poder assolir els objectius. Fonamentarem aquesta
acció en les idees de Jonassen, (TIC i aprenentatge significatiu): “l’activitat que afavoreix la construcció
d’un model mental de manera més consistent i productiva és la construcció de
models computacionals, és a dir, usar l’ordinador per a construir del
que s’ha estudiat proporciona una representació física dels processos mentals
de la construcció de models”
|
|
k. Procediments i criteris d’avaluació
|
|
El plantejament de l’avaluació en aquest projecte
serà el d’una avaluació continua, global i adaptada a les necessitats i
característiques individuals de cada aprenent. Sense pretendre que tots els
alumnes avancin de forma homogènia i simultàniament. Els moments de
l’avaluació quedaran establerts en:
·
Avaluació
inicial: és el punt de partida, és important saber d’on
partir i els coneixements previs, ja que els alumnes han fet servir alguna
vegada la PDI, però en realitat saben per què serveix? Quina visió tenen?
podem buscar informació dels planetes a la PDI?
·
Avaluació
formativa: es realitza durant el procés del projecte
mitjançant l’observació directa de la mediadora, veient com s’entenen,
l’actitud, si exposen més dubtes o investiguen més...... dels aprenents.
·
Avaluació
sumativa: es realitzarà mitjançant la pregunta als
aprenents: què hem après durant aquest dies? La PDI ens ha ajudat a aprendre
més coses? Per facilitar la resposta se’ls passarà un visionat amb les fotos
de les activitats, és una manera de recordar els aprenentatges amb alumnes
amb aquesta edat.
En tot procés d’avaluació, la mediadora, en aquest
cas la tutora també s’haurà d’autoavaluar, valorant quina ha estat la pròpia
intervenció.
|
|
l. Previsió de temporització
|
|
Les activitats es realitzaran al llarg de dues
setmanes, de l’1 al 5 de desembre i del 8 al 12 de desembre. On se li
dedicaran 5 sessions de 30- 45 minuts cadascuna, depenent del grau d’atenció
del grup. Algunes de les sessions es realitzaran amb mig grup (12-13 nens/es)
aprofitant els reforços (la tutora fa l’activitat del projecte amb ½ grup, i
la mestra de reforç realitza una altra activitat amb l’altre ½ grup, en
aquest cas anglès).
|
Benvinguts i benvingudes al meu bloc de l'assignatura NTICE, aquí podreu seguir totes les meves relfexions i respostes a les activitats.
diumenge, 30 de novembre del 2014
FITXA DE DISSENY
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada